Jakie jest minimum kaloryczne na diecie redukcyjnej?

Jakie jest bezpieczne minimum kaloryczne na diecie?

Gdy zaczynamy się odchudzać, przechodzimy na tzw. dietę redukcyjną, czyli dietę o obniżonej wartości kalorycznej w stosunku do naszego całkowitego zapotrzebowania. Jemy wtedy coraz mniej. Najpierw 1800 kcal, z czasem 1500 kcal, 1200, potem 1000, 800 kcal… Czy to jest dla nas dobre?

Przede wszystkim zdrowie

Jeżeli odchudzasz się na własną rękę, powinieneś pamiętać o bardzo ważnej rzeczy – nie schodź z kalorycznością diety poniżej swojej podstawowej przemiany materii (PPM). PPM to energia zużywana przez organizm na podstawowe procesy życiowe (oddychanie, pracę serca, krążenie krwi, wzrost komórek i tkanek, pracę układu nerwowego, wydalniczego itd.). Dieta, która dostarcza kaloryczność poniżej PPM, po pierwsze powoduje znaczne spowolnienie metabolizmu, a po drugie jest po prostu ryzykowna dla zdrowia.

Skuteczność

Aby dieta dawała efekty, warto założyć dzienny deficyt kaloryczny na poziomie ok. 20%. Tyle na początek wystarczy. Dla lepszego zrozumienia posłużę się przykładem:

  • płeć – kobieta,
  • wiek – 35 lat,
  • wzrost – 170 cm,
  • masa ciała – 90 kg (I stopień otyłości),
  • niska aktywność fizyczna.

Dla osoby o powyższych parametrach całkowita przemiana materii (CPM, czyli liczba kalorii, jaką średnio potrzebuje organizm na ogólną aktywność w ciągu dnia) wyliczona ze wzoru Harrisa-Benedicta wynosi około 2300 kcal, a PPM około 1660 kcal. Żeby dieta redukcyjna była skuteczna, dzienny deficyt kaloryczny powinien wynosić na początek średnio 20%, co daje nam około 1840 kcal. I TO JEST OK. Najniższa skuteczna i jednocześnie zdrowa liczba kalorii dla kobiety z przykładu to 1660 kcal. Poniżej już nie, ponieważ jadłaby wtedy mniej niż wynika z jej PPM. W takim wypadku jedyną opcją na zwiększenie deficytu byłoby zwiększenie aktywności fizycznej.

PAMIĘTAJ! Kaloryczność diety redukcyjnej prowadzonej na własną rękę, bez opieki dietetyka, nie powinna być niższa niż PPM. Jeśli zatem Twoja aktywność fizyczna jest bardzo niska i nie pozwala na wygenerowanie deficytu bez naruszania PPM, konieczne jest zwiększenie ilości ruchu. Bez tego dieta nie będzie skuteczna.

Powyższa treść pochodzi z mojego profilu na FB. Jeśli Ci się spodobała, to świetnie! Polub ją, skomentuj lub udostępnij. Wystarczy, że klikniesz w poniższe zdjęcie, które przekieruje Cię do Facebooka. Z góry dziękuję 🙂

DO ILU KCAL OBNIŻAĆ KALORYCZNOŚĆ, ŻEBY ODCHUDZANIE BYŁO SKUTECZNE I BEZPIECZNE❓🤔

Gdy zaczynamy się odchudzać,…

Opublikowany przez Zdrowie Doskonałe – Małgorzata Zychalska Poniedziałek, 16 września 2019

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*