Insulinooporność a odchudzanie

Insulinooporność a odchudzanie

Wydaje Ci się, że odpowiednio jesz, do tego trochę ćwiczysz, a jednak nie możesz schudnąć. Ewidentnie coś tu jest nie tak… 🤔 Jedną z przyczyn takiego stanu może być zaburzenie metaboliczne zwane insulinoopornością.

Czym jest insulinooporność?

Insulinooporność to stan organizmu charakteryzujący się obniżoną wrażliwością komórek na działanie insuliny. Trzustka produkuje przez to coraz więcej insuliny, a jej nadmiar powoduje tycie (insulina nasila odkładanie tłuszczu w tkance tłuszczowej). Nie ma co się jednak usprawiedliwiać, że nie można schudnąć przez insulinooporność. Najczęściej jest tak (pomijając predyspozycje genetyczne), że najpierw doprowadzamy do otyłości, a w wyniku tej otyłości powstaje insulinooporność, która z kolei nasila rozwój otyłości. I mamy błędne koło.

Jak rozpoznać insulinooporność?

Oto najczęstsze objawy insulinooporności:

  • nadmierna senność po posiłku, szczególnie węglowodanowym,
  • częste uczucie głodu i ciągła chęć podjadania,
  • duża ochota na słodycze,
  • przyrost masy ciała mimo normalnej diety,
  • trudności ze schudnięciem,
  • zmęczenie, rozdrażnienie, obniżenie nastroju,
  • problemy z pamięcią i koncentracją (tzw. mgła mózgowa).

Na początek polecam zbadać poziom glukozy i insuliny na czczo i na tej podstawie obliczyć wskaźnik HOMA-IR.

Ogólne zalecenia przy insulinooporności

  • Jedz regularnie i nie podjadaj między posiłkami.
  • Wydłuż przerwy między posiłkami do 4-6 godzin, a wieczorną do 14-16 godzin (polecam post przerywany, tzw. intermittent fasting – to nie dieta, to sposób odżywiania).
  • Wyeliminuj słodycze, słodzone soki i napoje, tłuszcze trans, dania typu fast-food.
  • Zmniejsz ilość węglowodanów w diecie, a posiłki komponuj tak, żeby miały niski ładunek glikemiczny.
  • Zrezygnuj z alkoholu.
  • Suplementuj się kwasami omega-3, ponieważ mają korzystny wpływ na poprawę wrażliwości na insulinę.
  • Włącz suplementację berberyną – zwiększa insulinowrażliwość, obniża poziom cukru we krwi, wyrównuje profil lipidowy i pomaga spalać tkankę tłuszczową.
  • Zadbaj o aktywność fizyczną – ruch zwiększa wrażliwość komórek na insulinę.

Pamiętaj, że zaniedbana insulinooporność w ciągu kilku lat najprawdopodobniej doprowadzi Cię do cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia, niealkoholowego stłuszczenia wątroby i zaburzeń gospodarki hormonalnej. Nie ma na co czekać – wprowadź zmiany już dziś!

Powyższa treść pochodzi z mojego profilu na FB. Jeśli Ci się spodobała, to świetnie! Polub ją, skomentuj lub udostępnij. Wystarczy, że klikniesz w poniższe zdjęcie, które przekieruje Cię do Facebooka. Z góry dziękuję 🙂

🔴 INSULINOOPORNOŚĆ A ODCHUDZANIE 🔴

Wydaje Ci się, że odpowiednio jesz, do tego trochę ćwiczysz, a jednak nie możesz…

Opublikowany przez Zdrowie Doskonałe – Małgorzata Zychalska Czwartek, 13 lutego 2020

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*